Het werk van..

Meet the Designer: Mother

25 november 2018
Blooms

Kunstlicht in een designjasje om je planten de maximale boost te geven en gelukkig te houden; dat is Bloom van het Belgisch ontwerperscollectief Mother. Hieronder lees je er alles over. 

Waar halen jullie je inspiratie vandaan?
‘We willen de problemen oplossen die het meeste mensen bereiken en het meeste impact hebben. We bekeken verschillende soorten maatschappelijke problemen; van afvalverwerking tot educatie en schoon water. Uiteindelijk kwamen we bij ‘zelfvoorzienend leven’ uit. Het is verbazingwekkend hoe afhankelijk we zijn geworden van het systeem en hoeveel we betalen voor de basisvoorzieningen. Vanaf het moment dat we opstaan tot het moment dat we gaan slapen zijn we afhankelijk van producten en diensten van derden. We betalen bedrijven om ons te voorzien van elektriciteit, schoon water & afvalophaling en we kopen eten bij de supermarkt. Wij, Mother, geloven dat een wereld waarin mensen zelf in hun eigen basisbehoeftes kunnen voldoen ‘the way to go is’. Dit geeft mensen de tijd om in het dagelijks leven te focussen op zelfontplooiing en het ontwikkelen van talenten – in plaats van werken om te voorzien.

Hoe is de naam Mother ontstaan?
‘We wilden een naam die het ‘caring’ aspect van onze missie benadrukte en tegelijkertijd ook de grootte van de impact die we willen bereiken illustreert. Who cares more than Mother? We willen tools ontwikkelen die toegankelijk zijn voor iedereen, geografisch en financieel. In september lieten we onze eerste batch van 1000 Blooms produceren die nu op de markt te verkrijgen zijn vanaf €199. We streven ernaar deze prijzen zo snel mogelijk te democratiseren. We zijn volop geografisch aan het groeien, binnen Europa maar ook van buitenaf krijgen we veel vraag. Zoals bijvoorbeeld uit de US, Canada en Australië. Om deze sterke te groei realiseren hebben we besloten om Mother als een open platform te lanceren. Iedereen die wil ondernemen, producten ontwerpen, of op andere manieren wil bouwen aan de visie kan zich aansluiten bij Mother. We zijn een label, een producent, een verkoopsplatform of een incubator voor impact-ondernemers.’
blooms

Was het van het begin af aan jullie doel duurzame producten te produceren?
‘Absoluut! Mensen zijn niet geholpen met producten die een levensduur hebben van enkele jaren. We willen de hoogst mogelijke kwaliteit. Onze leveranciers verklaren ons soms voor gek als we weer het ‘onmogelijke’ vragen. Aan deze hoge kwaliteit hangt een prijskaartje, daarom kunnen we Bloom niet lager aanbieden dan €199.’

Zijn jullie nog met nieuwe producten bezig? Zo ja, kunnen jullie alvast een tipje van de sluier geven?
‘Zeker! Impact bewerkstelligen kan niet met 1 product, dus er volgt zeker meer van ons de komende jaren. De komende producten hebben ook te maken met indoor plantverzorging, daarna gaan we verder met het ontwikkelen van andere zelfvoorzienende tools. Tipje van de sluier; wat heeft een plant naast licht nog nodig? Doe maar een gok!’

Wat is jullie lievelingsplant en waarom?
‘In de categorie eetbare planten is basilicum onze favoriet, en wat decoratieve planten betreft is het succulent. Waarom? Omdat ze extra gelukkig worden onder Bloom. De smaak van basilicum wordt voller en een succulent ontwikkelt zijn kleuren maximaal onder Bloom.’

Kijk voor meer op de website van Bloom.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

3 + twaalf =